Nawracanie Żydów na ziemiach polskich. Misja Barbikańska w Białymstoku
Cena katalogowa: 43.90 zł
Cena promocyjna: 32.93 zł
Posiadamy w sprzedaży produkt uszkodzony w obniżonej cenie 21.95 PLN
Jeżeli chcesz zakupić taki produkt dodaj do koszyka:
Zjawisko konwersji, co zgodnie podkreślają wszyscy badacze, przekracza granice każdej, nawet najbardziej skrajnej asymilacji. I choć motywy zmiany wyznania przez stulecia były prozaiczne (np. nadzieja na poprawę własnego bytu), to od końca XIX w. stawały się coraz bardziej skomplikowane kulturowo. Równie trudne do uchwycenia były techniki zacierania własnej tożsamości, dlatego że porzucenie wiary przodków na rzecz innej religii traktowano powszechnie jak kwestię niewygodną i wstydliwą. Nienawiść środowisk żydowskich wobec już ochrzczonych Żydów konwertytów (pogardliwie nazywanych przechrztami) oraz tych, którzy ich nawracali, przez stulecia pozostawała niezmienna.
Każdy, kto podjął się analizy konwersji Żydów na chrześcijaństwo w XX w., staje natychmiast wobec wielu trudnych pytań. Wynika to z tego, że motywów konwersji należy poszukiwać na granicy dwóch światów – żydowskiego i chrześcijańskiego – które tyle samo łączy, co dzieli. Tomasz Wiśniewski w prezentowanej publikacji zadaje więcej pytań, niż udziela – najczęściej niejednoznacznych – odpowiedzi. Skomplikowanemu zjawisku konwersji przyjrzał się przez pryzmat działalności jednej z największych organizacji szerzących chrześcijaństwo wśród Żydów na ziemiach polskich – Misji Barbikańskiej w Białymstoku.
Szczegóły książki:
Tomasz Wiśniewski
Nawracanie Żydów na ziemiach polskich. Misja Barbikańska w Białymstoku
Spis treści
Wstęp .............................................................................. 5
CZĘŚĆ I
Konwersje Żydów polskich na chrześcijaństwo
od średniowiecza do 1939 r. ...................................................... 15
Konwersje Żydów polskich na chrześcijaństwo w kontekście historycznym .......... 16
Konwersje Żydów polskich na chrześcijaństwo w kontekście zmiany kulturowej ..... 26
Przypadek frankistów ........................................................... 30
Przypadek konwersji protestanckich ............................................. 33
Przypadek katolicki ............................................................ 35
Misje chrześcijańskie wśród Żydów .................................................. 39
Misje w obrębie Kościoła protestanckiego ....................................... 39
Powstanie Londyńskiego Towarzystwa Misyjnego wśród Żydów ...................... 44
Inne misje nawracające Żydów na ziemiach polskich w XIX w. i do 1939 r. ....... 60
Brytyjskie Towarzystwo Szerzenia Ewangelii wśród Żydów ........................ 64
Misja Mildmajska skierowana do Żydów .......................................... 67
Misja Mosesa Gitlina .......................................................... 68
Stowarzyszenie Przyjaciół Izraela dla Rozpowszechniania
Chrześcijaństwa wśród Żydów z siedzibą w Bazylei ............................. 71
Misja Luterańska z siedzibą w Lipsku .......................................... 74
Misje z perspektywy kulturowej mniej efektywne ................................ 76
Działania misyjne Kościoła rzymskokatolickiego ................................... 77
Misja Fryderyka Pistola ....................................................... 77
Publicystyka, rytuał, komunikacja społeczna jako
misjonarskie formy działalności Kościoła katolickiego ........................ 78
CZĘŚĆ II
Uwarunkowania kulturowe działania Misji Barbikańskiej w Białymstoku .............. 81
Białystok – miasto paradoksów ................................................. 83
Oszałamiające statystyki – gmina żydowska ..................................... 85
Formacje kulturowe ............................................................ 88
Formacje polityczne i ich kulturotwórcze wpływy ............................... 93
Ideowy tygiel, kulturowa polaryzacja i zwątpienie ............................. 95
Misja Barbikańska w Białymstoku. Wpływy kulturowe ................................ 98
Początki Misji Barbikańskiej .................................................. 98
Status prawny Misji Barbikańskiej ............................................. 107
Organizacja Misji Barbikańskiej ............................................... 111
Zasięg terytorialny i społeczny Misji Barbikańskiej ........................... 128
Sfery i metody oddziaływania kulturowego Misji Barbikańskiej ..................... 142
Nabożeństwa i eventy – kalendarz przepełniony ................................. 142
Chrzty w świetle jupiterów .................................................... 145
Działalność drukarska, wydawnicza i kolportażowa .............................. 150
Otrzymać więcej… Unia wyznaniowa i towarzystwo „Samarytanin” .................. 161
W sferze kultury popularnej. Promocja i autoprezentacja ....................... 178
Kontakty z kulturą Zachodu i transmisja zachodnich wzorców .................... 183
Oddziaływanie przez produktywizację ........................................... 186
Informacja zwrotna. Mieszkańcy Białegostoku i władze
miejskie wobec przekazu kulturowego Misji Barbikańskiej ...................... 188
Wpływy kulturowe Misji Barbikańskiej oraz ich znaczenie
w trakcie i po Zagładzie ........................................................ 193
Żydzi chrześcijanie w Warszawie i Łodzi w czasie II wojny światowej ........... 194
Żydzi chrześcijanie po 1945 r. ................................................ 205
Zakończenie ........................................................................ 209
Aneks .............................................................................. 219
Archiwalia ......................................................................... 242
Bibliografia ....................................................................... 244
Wykaz skrótów użytych w tekście .................................................... 256
Książki o podobnej tematyce:
Klienci, którzy kupili tę książkę, kupili również: