Informacje
Leszno w latach 1832-1914. W drodze ku nowoczesności
Jeżeli chcesz zakupić taki produkt dodaj do koszyka:
Leszno w latach 1832-1914. W drodze ku nowoczesności to studium średniej wielkości miasta prowincji poznańskiej w okresie zaboru pruskiego. Książka prezentuje złożony proces przemian ludnościowych i samorządowych, ukazuje też gwałtowny postęp techniczny w XIX-wiecznym mieście, prowadzący do odczuwalnej poprawy warunków socjalno-bytowych mieszkańców.
Leszno to ośrodek o wyraźnie zarysowanej funkcji administracyjnej, którego podstawy dobrobytu uzupełniał dodatkowo garnizon wojskowy oraz rozbudowane zaplecze edukacyjne. Rosnąca liczba ludności sprzyjała procesowi inwestycyjnemu zarówno w sferze budownictwa mieszkaniowego, jak i użyteczności publicznej, rozwijał się węzeł kolejowy oraz charakterystyczny dla miast Wielkopolski przemysł rolno-spożywczy. To sprawiało, że proces przeobrażeń krajobrazu kulturowego postępował niezwykle wyraźnie, przybierając gwałtownie na sile na przełomie XIX i XX wieku. Jednym z efektów tego zjawiska była konfrontacja z rodzącą się prowincjonalną służbą ochrony zabytków, innym – opracowanie generalnego planu zabudowy miasta przez ówczesną sławę wśród niemieckich urbanistów – Hermana Josepha Stübbena. W proces tych zmian włączały się też aktywnie pruskie władze municypalne, które publiczny grosz inwestowały mi.in. w oświetlenie gazowe, elektrownię, nowoczesny system wodociągowy, w końcu też w centralną kanalizację. Jej budowa w przededniu I wojny światowej stanowiła ukoronowanie komunalnej działalności inwestycyjnej, wyrwała Leszno ostatecznie z XIX i wprowadziła w XX stulecie.
Ilość stron: | 500 |
Format: | 205 x 290 |
Oprawa: | twarda |
ISBN: | 978-83-7729-340-9 |
EAN: | 9788377293409 |
Waga: | 2 490 g |
Fragment ksiązki (pdf): | Zobacz fragment książki |
Książki o podobnej tematyce:
Klienci, którzy kupili tę książkę, kupili również:
Kolej między wojnami
Po latach zaborów i I wojnie światowej pociągi wprowadzały życie na tory nowoczesności. Jak legendarna lukstorpeda upajały prędkością, ułatwiały komunikację ...
74.93 zł
Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej – mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku
Książka Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej – mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914 roku ukazuje nieznane dotąd problemy administracyjne, zjawiska społeczne oraz architektoniczno-inżynieryjne wpł...
97.43 zł
Kolej Skwierzyna - Stare Bielice (Krzyż)
Książka Kolej Skwierzyna – Stare Bielice (Krzyż) jest interesującym rysem historycznym oraz oryginalną próbą analizy konserwatorskiej jedynego w Polsce szlaku żelaznego zbudowanego w latach 30. XX w. ...
97.43 zł
Kresy nowoczesne. Architektura na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej 1921-1939
Książka jest laureatem jubileuszowej X edycji konkursu „Książka Historyczna Roku” o Nagrodę im. Oskara Haleckiego. Organizatorami wydarzenia były Telewizja Polska, Polskie Radio, Instytut ...
97.43 zł
Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku
Książka Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inż...
97.43 zł
- A jednak kolej. Tom V. Przemysł na szynach. Kolej wobec industrializa...
- Sekrety województwa łódzkiego
- Łódzka kuchnia regionalna - Lodz regional cuisine
- Nasz Świdermajer
- Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1950
- Ukryta przestrzeń. Wojskowe lata warszawskiego Bemowa 1945–1989
- Zabytkowa stacja kolejowa Gniezno. Od Kolei Górnośląskiej do Planu ...
- Dworzec Warszawa Główna i linia średnicowa 1921–1949
- Zaczarowany Lwów. Przewodnik nieoczywisty
- Dzieła hydrotechniki w Polsce. Kanał Górnośląski (Gliwicki)
Proszę się zalogować.
email: | |
hasło: | |
Zalogowanie oznacza akceptację regulaminu oraz Polityki Ochrony Prywatności (RODO) w jego obecnym brzmieniu. | |
Nie pamiętasz hasła? | |
Nie masz jeszcze konta? |